Periodontoloji (Dişeti Hastalıkları ve Tedavisi)

Sağlıklı dişeti, sert ve sıkı kıvamlı, genelde açık pembe renkli, diş yüzeyinde bıçak sırtı şeklinde sonlanan bir görüntüye sahiptir. Hastalıklı dişeti ise, genellikle kızarık, ödemli ve kanamalı olup iltihabi belirtiler gösterir. Dişeti hastalığı ilerleyen safhada, altında bulunan kemiği de etkiler. Diş ve dişetini destekleyen kemik dokuda meydana gelen iltihabi durum, aşamalı olarak kemik kaybına ve sonrasında dişin kaybına neden olur.
Dişeti hastalıklarının ana nedeni, ağız hijyenine yeterince dikkat edilmemesi sonucu, dişlerin bütün yüzeyleri ve dişetleri üzerinde biriken, birçok hastalık yapıcı mikroorganizmayı içeren ‘mikrobiyal dental plak’ olarak adlandırılan birikintilerdir. Bu birikintiler, düzenli fırçalama ve bakım ile ağızdan uzaklaştırılmazsa hem diş çürükleri hem de dişeti hastalıklarının oluşması kaçınılmazdır. Yumuşak bir kıvama sahip olan plak, tükürüğün de etkisiyle birlikte kireçleşip sertleştiğinde diştaşı oluşur. Diştaşı pürüzlü bir yapıya sahiptir ve plak birikimini hızlandırır. Böylece iltihap ta daha hızlı ilerler.

Dişeti hastalığının belirtileri;

• Kızarık, kanamalı, ödemli dişetleri (fırçalama ve sert besinlerin yenilmesi sırasında ya da kendiliğinden dişetlerinin kanaması)
  • Ödem nedeniyle dişetlerinin diş yüzeyinden kolaylıkla ayrılması
  • Dişeti çekilmesi (diş boylarının uzaması)
  • Ağız kokusu
  • Ağızda kötü bir tat olması
  • Kemik kaybına bağlı olarak dişlerin yer değiştirmesi ve aralanması
  • Dişlerin sallanarak kaybedilmesi
  • Diştaşlarının olması

Mikrobiyal dental plağın yanı sıra, sigara kullanımı, bazı sistemik hastalıkların tedavisine yönelik kullanılan bazı ilaçlar (epilepsi, hipertansiyon, organ nakli nedeniyle kullanılan bazı ilaçlar) ve genetik olarak yatkınlığın olması da dişeti hastalıklarının oluşmasını tetikleyebilecek faktörlerdendir.

Dişeti hastalıklarının önlenmesi ve tedavisi;
Dişeti hastalıklarının önlenmesinde, en önemli görev bireyin kendisine düşmektedir. Bunun için düzenli olarak diş fırçalamaya ve ağız bakımına (fırçalamanın yanı sıra diş ipi ve arayüz fırçası kullanımı) özen gösterilmelidir. Diş taşlarının ortadan kaldırılması, bireyin gözünden kaçabilecek durumların hekim tarafından teşhis edilebilmesi için periyodik olarak diş hekimi kontrolüne gidilmelidir.
Dişeti ve çevre dokuların rahatsızlıklarının giderilmesi için tedavi protokolü, ilk olarak hastalığın esas etkeni olan dental plağın hasta tarafından fırça-diş ipi- arayüz fırçası ile temizlenmesi sonrasında geri kalan birikintiler ve diştaşlarının hekim tarafından özel aletlerle uzaklaştırılmasıdır. Basit dişeti iltihaplanmaları, bu tedavi protokolü ile hastanın ihtiyacına göre bir ya da birkaç seansta tedavi edilir. Daha ileri vakalarda ise, cerrahi tedaviye başvurulur. Yapılan tüm tedavilerin idamesi için, bireyin ağız bakımına özen göstermesi gerekmektedir.